نگاهی به «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری»|گریز از دام محافظهکاری
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۳۵۸۳
ساعت 24-«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» گرچه متضمن پارهای از شوخیهای میانمایه کلامی است، اما در مقایسه با بسیاری از آثار کمدی سینمای ایران وضعیت تحملپذیرتری دارد.قصه «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» با جمع شدن یک گروه سینمایی در کنار هم برای ساخت یک فیلم آغاز میشود؛ قرار معارفه گروه در رستوران گذاشته شده و سام و پژمان به عنوان بازیگران اصلی فیلم، پس از مدتها یکدیگر را میبینند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» دومین فیلم بلند سینمایی پیمان قاسمخانی در جایگاه کارگردان است؛ وی پس از آنکه نخستین تجربه کارگردانی خود را با ساخت «خوب، بد، جلف» در سینما رقم زد، فیلم دومش را نیز در امتداد ساخته نخستش کلید زد و اکنون به نظر میرسد قسمت سوم «خوب، بد جلف» هم در راه است و قاسمخانی قصد تبدیل ایده خود به یک تریلوژی را دارد.
قصه «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» با جمع شدن یک گروه سینمایی در کنار هم برای ساخت یک فیلم آغاز میشود؛ قرار معارفه گروه در رستوران گذاشته شده و سام و پژمان به عنوان بازیگران اصلی فیلم، پس از مدتها یکدیگر را میبینند و از همان لحظات آغازین، مجادلات کلامی همیشگیشان را آغاز میکنند. قرار است کارگردانی که از آمریکا آمده، فیلمی درباره حضور نازیها در ایران در دوران جنگ جهانی دوم بسازد اما مخاطب خیلی زود متوجه میشود که ماجرا چیز دیگری است و کارگردان و تیم سازنده در واقع مأمورین «سیآیای» هستند که برای انجام عملیاتی خرابکارانه در پوشش یک گروه فیلمسازی وارد ایران شدهاند؛ در حالیکه سام و پژمان از هدف پنهان گروه بیاطلاعند و با رفتارهای خرابکارانه خود، ناخواسته مانع از تحقق عملیات مخرب گروه فیلمسازی میشوند؛ همین تضاد درونی میان اهداف و آگاهیهای کاراکترها است که باعث خلق موقعیتهای کمیک در فیلم میشود.
«خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» به شکلی غافلگیرکننده آغاز میشود؛ سکانس ابتدایی فیلم بیش از آنکه به سکانس آغازین یک فیلم بلند سینمایی شبیه باشد، به آگهی تبلیغاتی یک برند تجاری تولیدکننده محصولات آرایشی-بهداشتی شباهت دارد؛ به نحوی که مخاطب احساس میکند فیلم هنوز رسماً شروع نشده و او در حال تماشای بخشی از آگهی تبلیغاتی پیش از شروع فیلم است! در ادامه یکی از بازیگران زن فیلم را در حالیکه بالای سرش برند تجاری یک شرکت آرایشی بهداشتی نصب شده است، در قامت ویزیتور آن شرکت ظاهر میشود و مخاطب پس از حس گیجی گنگ و مبهمی که برای مدتی کوتاه روی صندلی سینما پیدا کرده است، تازه دوزاریاش میافتد که نماهای تبلیغاتیای که تا آن لحظه در فیلم تماشا کرده، بخشی از «خوب بد جلف 2: ارتش سری» بوده و فیلم با همان نماها آغاز شده است!
آخرین ساخته پیمان قاسمخانی در کسوت کارگردان اگرچه بهسان آثار بسیاری از کمدیسازان سینمای ایران متضمن پارهای از شوخیهای اروتیک و میانمایه کلامی نیز هست، اما در مقایسه با بسیاری از آثار سینمایی متعلق به ژانر کمدی در سینمای ایران وضعیت مناسب و تحملپذیرتری دارد؛ اساساً قاسمخانی از معدود کارگردانان کمدیساز ایرانی است که برای خلق فضای کمدی در آثار خود بیش از آنکه بر عناصری چون لودگی و سخافت متکی باشد، بر خلق موقعیتهای کمیک یا سیتکام تمرکز میکند و همین خصیصه، محصول کار او را از دایره آثار شانه تخمه مرغی سینمای ایران خارج کرده و قاسمخانی را دست کم چند پله بالاتر از سایر رقبا قرار میدهد.
فیلمساز در ادامه به درستی برخی مناسبات غلط رایج و مرسوم در سینمای ایران را با نگاهی انتقادی و همراه با چاشنی طنز مورد تعریض و کنایه قرار میدهد؛ چگونگی تولید انبوه و پرشتاب فیلمهای سینمایی آبدوغخیاری در شمال ایران، فیلمبرداری در لوکیشنهای خارج از کشور، استفاده از زنان بدحجاب با آرایشهای غلیظ برای جذب مخاطب بیشتر و... ازجمله مواردی هستند که جملگی در «خوب بد جلف 2: ارتش سری» مورد نقد طنازانه قاسمخانی قرار میگیرند.
کارگردان سپس نوک پیکان انتقادات خود را به برخی روندهای مرسوم و متعارف در سطح کلان مدیریتی سینمای ایران نشانه میگیرد و در این راستا لابی برخی فیلمسازان با مدیران سینمایی و سوءاستفادههای آنها از «بند پ» را به چالش میکشد؛ با این وجود، ازجمله ابتکارات جالب توجه قاسمخانی در قامت فیلمنامهنویس و کارگردان «خوب بد جلف 2: ارتش سری»، زمانی است که او با اتخاذ رویکردی غیرمحافظهکارانه، شوخی با ترامپ و تمسخر کاراکتر او را دستمایه کار خود قرار میدهد و با ظرافتی طنازانه به نمایش شمهای از حماقتهای رییس جمهور آمریکا میپردازد؛ در شرایطی که کسر قابل توجهی از سینماگران دوتابعیتی کشور نگران اینند که مبادا در افعال و گفتارشان صراحتی وجود داشته باشد که سلامت گرینکارتشان را به خطر بیندازد، قاسمخانی جسورانه و فارغ از محافظهکاری به این وادی ورود میکند و در لحظاتی از فیلمش عمق حمق رییسجمهور ایالات متحده آمریکا را سوژه میکند و بدینترتیب؛ کاراکتر مضحک دونالد ترامپ را مستمسک نقد و استهزاء طنازانه خود قرار میدهد.
منبع: تسنیممنبع: ساعت24
کلیدواژه: سینمای ایران قرار می دهد قاسم خانی ارتش سری بد جلف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۳۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند
عصر ایران - امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.
شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.
بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلالالدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولویپژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبانهای باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار میآید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عینالدین صادقزاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکارهای ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار میروند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند.
این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند.
ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامهریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی را به همراه داشت.
حضور ستارگانی چون دکتر محمدعلی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نمایندهی چهرهی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستادهاند تا همچون همیشه، سالنهای سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.
هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهرههای دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دستاندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگین تر می کند اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندیشان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.
امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشتههای این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.
این علاقمندی از تشویقهای پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال میکردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان میکردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.